گرماتاب گلخانه: راه حل مدرن برای کاشت گیاهان در هر آب و هوا دیدگاه بگذارید

گرماتاب گلخانه، امروزه یکی از راهکارهای گرمایشی مدرن برای صنعت پرورش گل و گیاه است. همواره گلخانه‌داران در صدد کاهش هزینه‌های تولید گرما در داخل فضاهای سرپوشیده گلخانه هستند. اما آیا روشی وجود دارد که بتوان با آن علاوه بر تولید حرارت مناسب گیاهان، در هزینه‌های اولیه مرتبط با مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی کرد؟ کاشت گیاهان، گل‌ها و انواع صیفی جات در هر نوع شرایط آب و هوایی مستلزم داشتن بهترین شرایط در گلخانه است. یکی از این شرایط که باید دقیقا در این سالن‌ها رعایت شود، تامین گرمای مناسب برای رشد و پرورش محصولات است. گرماتاب گلخانه به عنوان یکی از تجهیزات برجسته حرارتی قادر است به طور موثر و چشمگیری نیازهای گرمایشی این سالن‌ها را فراهم کند. اما چگونه؟ برای دریافت پاسخ این سوال، نیاز است تا اتمام این مقاله ما را دنبال کنید. این مقاله به صورت هدفمند به معرفی کامل گرماتاب گلخانه می‌پردازد. همچنین نحوه تولید حرارت توسط گرماتاب گلخانه و مزایایی که این روش حرارتی برای محصولات داخل این مراکز دارد نیز بیان می‌شود. اگر صاحب یک گلخانه بزرگ و در مقیاس صنعتی هستید، حتما با چالش‌های فراوان تولید حرارت در گلخانه مواجه شده‌اید؛ بنابراین دعوت می‌کنیم خواندن مطالب این صفحه را به هیچ عنوان از دست ندهید.

مقدمه

گلخانه‌ها از جمله مراکز حساس به دما هستند و بایستی برای پرورش اصولی و استاندارد گیاهان داخل آن‌ها، شرایط گرمایی بسیار مناسبی حاکم باشد. در فصول سرد سال و به ویژه زمان‌هایی که شاهد افت ناگهانی دما هستیم، این حساسیت دمایی به اوج خود می‌رسد. نکته بسیار حائز اهمیت این است که نبایستی هیچگونه تلفات حرارتی داخل فضای بسته گلخانه‌ها وجود داشته باشد. به همین دلیل است که باید به دنبال مکانیسم گرمایشی متفاوتی باشیم که علاوه بر حفظ گرما داخل محیط و داشتن گرمایش یکنواخت برای تمامی محصولات، از اتلاف حرارتی و متعاقب آن از هزینه‌های گرمایشی بکاهد. این مکانیسم حرارتی توسط گرماتاب گلخانه به بهترین شکل ممکن مهیا می‌شود.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: هیتر گرماتاب 30000 هیمورا

هیتر گرماتاب 30000 هیمورا بسیار مناسب برای محیط‌هایی می‌باشد که ظواهر و شیک بودن دستگاه پر اهمیت است، زیرا در تولید این دستگاه از جدیدترین تکنولوژی روز استفاده شده و طرحی زیبا و جذابی دارد و می‌توان از آن بعنوان ابزاری دکوری در محیط استفاده کرد.

گرماتاب گلخانه چیست؟

گرماتاب گلخانه یا هیتر تابشی گلخانه دستگاه حرارتی است که صفر تا صد تولید گرما و انتقال آن را، خود انجام می‌دهد. آنچه که به عنوان گرماتاب در گلخانه‌ها استفاده می‌شود، گرماتاب گازی لوله‌ای است. عملکرد این شیوه گرمایشی دقیقا مشابه خورشید است؛ یعنی حرارت پس از تولید به سمت پایین بازتاب می‌شود و در اثر برخورد با تمامی اشیا و اجسام، آن‌ها را گرم می‌کند. از جمله مهم‌ترین قسمت‌های تشکیل دهنده گرماتاب گلخانه باید به:

  • فن مکنده
  • صفحه تابش گرما
  • مشعل گازی دستگاه
  • لوله‌های انتقال دهنده گرما

اشاره کنیم. عمل تولید حرارت توسط مشعل صورت می‌گیرد. این حرارت بایستی در ادامه از داخل لوله‌‌های هدایت گرما عبور کند. برای اینکه حداکثر حرارت تولیدی مشعل دریافت شود، طراحی لوله‌ها به صورت U شکل صورت می‌گیرد. بعد از اینکه حرارت به درجه مناسب برای انتقال به سطح زمین رسید، صفحه بازتاب دهنده یا رفلکتور این حرارت را به صورت امواج الکترومغناطیسی به سمت پایین ساطع می‌کند.

گرماتاب گلخانه

مزایای گرماتاب گلخانه

برای اینکه یک دستگاه حرارتی در محیط گلخانه‌ای قابل استفاده باشد، باید بتواند گرما را به طور یکنواخت به تمام محصولات انتقال دهد. یعنی انتقال گرما به طور منظم، اولویت اصلی گرمایشی در سالن‌های پرورش گل‌ها و گیاهان مختلف است. با توجه به ساختاری که گرماتاب گلخانه دارد می‌تواند حرارت را بدون طی مسیر طولانی و به طور مستقیم به گیاهان تحت پوشش خود برساند. اما مزایای هیترهای تابشی گلخانه تنها در این موارد خلاصه نمی‌شود. در ادامه لیستی از مهمترین قابلیت‌هایی که باعث شده گرماتاب گلخانه به تجهیزات رایج گرمایشی در گلخانه‌ها تبدیل شوند، بیان شده است.

با گرماتاب گلخانه، محصولات شاداب پرورش دهید

با توجه به فرآیند تولید و انتقال حرارت توسط گرماتاب گلخانه، طبیعی است که گرما به طور یکدست در سطح گیاهان وجود داشته باشد. حتی این گرما در کف سالن، به خاک و ریشه گیاهان نیز نفوذ خواهد کرد. به همین دلیل این نوع شیوه انتقال گرما کاملا مناسب گلخانه‌هاست.

در برخی از روش‌های حرارتی دیگر، حرارت نمی‌توانست به طور درست در فضای گلخانه و در بین محصولات پرورشی و همچنین در سطح خاک و حتی در زیر آن انتقال یابد. به همین دلیل خاک و خود گیاه معمولا دمای کمتری نسبت به خود گلخانه داشت که این امر باعث عدم رشد مناسب گیاهان می‌شد. در حالی‌که گرماتاب گلخانه، حرارت را دقیقا به خود گیاه و ریشه آن می‌تاباند. این امر باعث می‌شود که بخش اعظم و اصلی حرارت به محصولات برسد. بدین ترتیب در صورت مناسب بودن شرایط دیگر گلخانه، راندمان تولید این مراکز نیز به طور چشمگیری بالا خواهد رفت.

مزایای گرماتاب

گرماتاب گلخانه مانع بزرگ تشکیل ابر حرارتی

گرماتاب گلخانه می‌تواند انرژی تابشی را از صفحاتی که بسیار گرم هستند به سمت پایین انتقال دهد. این روند به گونه‌ای است که برای انتقال امواج تابشی نیازی به هوا ندارد. در واقع در این روش احتیاجی به تولید هوا و یا باد گرم نیست.

از آنجایی که گرما به طور متمرکز به سمت پایین منتقل می‌شود، لذا احتمال تجمع گرما در نقاط بالایی و در نزدیکی‌های سقف وجود نخواهد داشت. لذا قسمت زیادی از حرارت در سطوح نزدیک به گیاه و اطراف آن جمع می‌شود. این امر به ویژه در زمان‌های سرد سال بسیار مهم است؛ چرا که احتمال یخ‌زدگی یا نفوذ سرما داخل محصولات بدلیل تجمع گرما در سقف گلخانه و خنک ماندن سطوح پایین‌تر از جمله مسائل شایع گلخانه‌‌ها محسوب می‌شود. اما با استفاده از گرماتاب گلخانه، مشکلاتی مانند تشکیل “ابر حرارتی” در بالای سالن، افزایش اختلاف دمای بین ‌قسمت‌های بالاتر و پایین‌تر گلخانه و به دنبال آن تشکیل شبنم و قطرات ریز در سطح گیاهان از بین می‌رود. بطور کلی با مزایای گرماتاب در گلخانه، می‌توان از بروز بیماری‌هایی مرتبط با خیس بودن برگ و یا ساقه گیاهان جلوگیری کرد.

نکته: وجود رطوبت بالا در گلخانه‌ها امری غیر قابل چشم‌پوشی است. باید با ایجاد شرایط دمایی ایده‌آل و استاندارد توسط دستگاه گرمایشی مناسب و نیز کنترل رطوبت، از بروز پدیده‌هایی مانند تشکیل شبنم و نیز ایجاد بیماری‌های قارچی در گیاهان و یا پوسیده‌شدن ریشه آن‌ها جلوگیری شود.

امکان ایجاد گرمای مناسب در تمام طول شبانه‌روز

“یکی از برتری‌های انرژی حرارتی تابشی، این است که تا زمان برخورد و جذب توسط محصولات داخل گلخانه و همچنین کف سالن تبدیل به گرما نخواهد شد”. ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا در زمان‌هایی که سوخت گاز قطع است و یا اگر مشکلی در روند حرارتی دستگاه به وجود بیاید باز هم گیاهان گرم خواهند بود؟ و یا اینکه در زمان‌های شب هم می‌توان انتظار دریافت گرمای مناسب از طرف گیاهان را داشت؟

این سوال بسیار مهمی است. شاید بتوان اینگونه پاسخ داد که در این روش، انرژی تابشی فقط گیاه را گرم می‌کند و نه هوا را. در واقع هدف اول از انرژی تابشی، جذب حرارت توسط خود گیاه است و سپس گرم کردن هوای داخل گلخانه. بعد از اینکه گرما توسط محصولات و تمامی اجسام داخل گلخانه جذب شود، این گرما توسط آن‌ها به محیط و هوای داخل گلخانه تابش شده و بدین ترتیب فضای داخل گلخانه نیز گرم خواهد شد. همین اصل مهم است که می‌تواند دلیل استفاده روز افزون گرماتاب‌ها در گلخانه‌ها باشد.

پس می‌توان گفت در ساعاتی هم که دستگاه روشن نباشد، اختلافات حرارتی قابل توجهی در کل هوای گلخانه وجود نخواهد داشت. باید بدانید که با استفاده از گرماتاب گلخانه، در طول تمام ساعات شبانه‌روز، دمای خود گیاهان و قسمت‌های نزدیک به آن همواره بالاتراز دمای هوای خود گلخانه است. همچنین از آنجایی که با روش تابشی، قسمت‌های زیرین گیاه مانند خاک و ریشه آن نیز گرما جذب می‌کنند، بنابراین در سردترین شب‌های سال نیز مشکلی برای ریشه گیاهان به وجود نخواهد آمد. پس فرقی ندارد شب باشد یا روز، با گرماتاب گلخانه، گیاهان شما همواره گرم خواهند بود.

گرماتاب گلخانه بهترین نوع گرما را به محصولات می‌رساند

خوب چرا؟ گرمایی که توسط گرماتاب گلخانه به پایین بازتاب می‌شود، به طور ملایم و نه با فشار بالا به سطح کشت محصولات پرورشی انتقال می‌یابد. روند انتقال حرارت هم به گونه‌ای است که حتی صدایی هم در این حین تولید نمی‌شود. حتی تولید گرما با بلند شدن گردوغبار و یا خاک از سطح زمین هم همراه نیست که روی سطح گیاهان قرار بگیرد. یک گرماتاب گلخانه بایستی حتما داخل سالن و در سقف آن نصب شود تا بهترین کارایی و عملکرد را داشته باشد. در این حالت یکی از مزایای گرماتاب، ایجاد گرمایش کافی برای تمامی محصولات خواهد بود.

اما شاید این سوال پیش بیاید دستگاهی که سوخت گازی مصرف می‌کند، آیا تولید آلودگی ندارد؟ باید بگوییم که با نصب دودکش روی گرماتاب گلخانه، تمام گازها و مواد حاصل از احتراق، از گلخانه خارج می‌شود. بنابراین گرمای تولیدی کاملا پاک و عاری از هر نوع آلودگی است. در نهایت باید گفت که گرماتاب گلخانه نوعی “خورشید مصنوعی” است که امواج و پرتوهای گرمایی آن می‌تواند کاملا مناسب پرورش گیاهان و سایر محصولات داخل گلخانه باشد.

کاهش چشمگیر اتلاف حرارتی گلخانه

ذاتا گرما دوست دارد به سمت بالا حرکت کند. در گلخانه‌ها هر چقدر هم که گرمای بیشتر و به عبارت بهتر تجمع گرمایی در نقاط بالاتر وجود داشته باشد، احتمال اتلاف حرارتی و تبادل گرمایی با محیط بیرون افزایش خواهد یافت. اما این مورد در انرژی حرارتی تابشی حاصل از گرماتاب گلخانه، دیگر وجود ندارد. با توجه به مکانیسم تابش گرما در هیترهای تابشی، امواج گرمایی مجبور هستند به سمت پایین هدایت شوند و نه اینکه در تمامی جهات پخش گردند. بدین ترتیب احتمال حرکت گرما به قسمت‌های فوقانی به شدت کاهش می‌یابد. این امر از ایجاد اختلاف درجه حرارت در قسمت‌های فوقانی و پایینی گلخانه جلوگیری کرده و کاهش هدررفت گرمایی را به دنبال دارد. این موضوع می‌تواند حتی در مصرف سوخت و انرژی گرماتاب گلخانه نیز بسیار تاثیرگذار باشد.

گرماتاب

گرماتاب گلخانه از سامانه‌های مستقل گرمایشی

عموما گلخانه‌ها دارای ابعاد و متراژهای بالایی هستند و نیاز است که حتما برای قسمت‌های مختلف آن گرماتاب گلخانه جداگانه‌ای نصب شود. این ممورد می‌تواند هم مزیت و هم عیب محسوب شود؛ چرا که هر قسمت، گرماتاب مستقلی دارد که به عملکرد سایر دستگاه‌ها وابسته نیست. بدین ترتیب در صورت وجود نقص و یا خرابی در یک دستگاه، اختلالی در روند گرمایش کل سالن گلخانه به وجود نخواهد آمد. حتی گرماتاب گلخانه جزو دستگاه‌های مستقلی است که تولید و انتقال حرارت تماما توسط خود دستگاه صورت می‌گیرد. بنابراین نیازی به هزینه‌های جانبی بابت سیستم‌های پخش حرارت و یا انجام کانال‌کشی جهت هدایت و انتقال گرما در گلخانه نیست. اما چون به نصب چندین عدد از این تجهیزات در این مراکز نیاز است، افزایش هزینه را از این نظر در پی دارد.

امکان تنظیم دماهای متفاوت با نصب ترموستات محیطی

تولید محصولات خارج از فصل یکی از اهداف اصلی گلخانه‌ها محسوب می‌شود. عموما داخل گلخانه‌ها، گیاهان متنوع و یا گل‌هایی با نژادهای متفاوت و یا همچنین انواع میوه‌ها و صیفی‌جات کاشته می‌شود. هر کدام از این محصولات قابل پرورش، نیاز به بازه‌های دمایی متفاوتی دارند. این امر تنها با امکان تنظیم و کنترل دماهای متفاوت قابل حصول است. گرماتاب گلخانه به عنوان یکی از دستگاه‌های قابل اتصال به ترموستات محیطی، می‌تواند این نیاز سالن‌های گلخانه‌ای را به بهترین نحو تامین کند.

ایجاد شرایط دمایی ایده‌آل در گلخانه‌های چند منظوره می‌تواند نقش بسیار مهمی در بازدهی این سالن‌ها داشته باشد. در صورتیکه صاحب چنین گلخانه‌هایی باشید، می‌توانید در هر قسمت مجزا، محصولات متفاوتی بکارید و گرما و محدوده دمایی لازم را با نصب گرماتاب گلخانه و نیز نصب و تنظیم ترموستات محیطی فراهم کنید. بدین ترتیب قادر به پرورش انواع محصولات در تمام فصول سال و به دنبال آن افزایش روزافزون مشتری و درآمد خواهید بود.

نصب گرماتاب در فاصله درست از گل‌ها و گیاهان

به همان میزان که نبود حرارت کافی در داخل محیط گلخانه، به گل‌ها و گیاهان آسیب می‌زند، انتقال گرمای بیش از حد به سطح گیاهان، بلایا و لطمه های جبران ناپذیری را به هر نوع گل، گیاه یا نباتات پرورشی وارد خواهد کرد. پس وارد کردن گرمای مطلوب به سطح گیاهان بسیار اهمیت دارد. یعنی وقتی می‌گوییم در فصول سرد سال لازم است که گیاهان گرما دریافت کنند، منظور این نیست که هر نوع گرمایی قابل قبول است. بلکه گیاه باید از میزان گرمای درستی با دمای متعادل بهره‌مند شود. باتوجه به اینکه قابلیت نصب گرماتاب در هر ارتفاعی از سالن وجود دارد، بهتر است آن را در فاصله‌ای نصب کنیم که مطلوب‌ترین حالت باشد.

گرماتاب گلخانه دستگاهی با مصرف سوخت بهینه

هدف از استفاده گرماتاب گلخانه تامین نیازهای گرمایشی کل سالن نیست، بلکه هدف ایجاد شرایط دمایی مناسب در محدود محصولات قابل کشت آن است. این دستگاه‌ها ایجاد “گرمایش موضعی” می‌کنند؛ یعنی تنها آن قسمتی را که تحت پوشش دارند، گرم می‌نمایند. به همین دلیل نیازی نیست که سوخت زیادی هم مصرف کنند. همچنین چون این دستگاه‌ها می‌توانند به ترموستات محیطی وصل شوند، بنابراین اگر دما در یک قسمت، از حد مجاز و تعیین شده موردنظر شما بالاتر رود در این صورت، دستور خاموشی به دستگاه داده می‌شود. تحت این شرایط نیز میزان مصرف گاز برای گرمایش، پایین می‌آید. بدین ترتیب باید گفت که در صورت استفاده از گرماتاب گلخانه، هزینه‌های مصرف سوخت سالن‌های گلخانه نیز بسیار کاهش خواهد یافت.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: طرز کار گرماتاب رستورانی

پس از ورد به این صفحه علاوه بر آشنایی کامل با طرز کار گرماتاب ، نحوه بررسی انواع قیمت گرماتاب برای بهترین خرید گرماتاب دریافت خواهید کرد

آیا نصب در سقف می‌تواند مزیت گرماتاب گلخانه محسوب شود؟

بله. بهتر است بگوییم که عدم اشغال فضا مزیت بسیار مهمی است که گرماتاب گلخانه دارد. قبلا هم اشاره شد که این تجهیزات برای داشتن بالاترین بازدهی باید حتما در سقف نصب شوند تا ضمن کاهش تلفات حرارتی، انرژی گرمایی را به بهترین شکل ممکن به پایین انتقال دهند. نصب در سقف باعث می‌شود که از فضای غیر قابل استفاده گلخانه نیز حداکثر بهره را ببرید. حتی با این مزیت، احتمال برخورد ناخواسته با یک دستگاه حرارتی بسیار گرم، کاهش می‌یابد. همچنین با تنظیم ارتفاع درست، گیاهان پرورشی که در زیر گرماتاب کاشته شده‌اند، از مطلوب ترین شرایط دمایی برخوردار خواهند شد.

ایجاد گرمایش مطمئن و ایمن با گرماتاب گلخانه

آیا طرز کار گرماتاب گلخانه مطمئن و اصولی است؟ بله. دستگاه از همان لحظه‌ای که عمل احتراق توسط مشعل صورت می‌گیرد تا زمان تابش امواج به زمین، پروسه‌ ایمنی را طی می‌کند که تنها طراحی منحصر به فرد یک دستگاه حرارتی خاص، قابلیت انجام آن را دارد. در اینجا باید بگوییم که محفظه احتراق گرماتاب گلخانه، از نوع بسته است. بنابراین کل فرآیند سوختن گاز و هدایت حرارت مشعل، داخل یک فضای بسته انجام می‌شود. جنس رفلکتور نیز که برای تابش امواج مادون قرمز استفاده می‌شود، استیل است که می‌تواند بیشترین گرما را به زمین بازتاب دهد. لوله‌های انتقال دهنده گرما نیز از نوع آتش‌خوار آلومینایز هستند که قابلیت کارکرد در دماها و فشارهای بسیار بالا را دارند.

حتی این دستگاه‌ها مجهز به شیر برقی گازی هستند که می‌تواند در صورت بروز اختلال در سیستم سوخت‌رسانی به دستگاه، عمل کند؛ شیرگازی وظیفه کنترل و تنظیم فشار گاز ورودی را برعهده دارد. از دیگر قطعات ایمنی در گرماتاب گلخانه می‌توانیم به موتور فن دارای ترموگارد اشاره کنیم. این سیستم کنترل مستقیم شامل یک ترموسوئیچ یا ترموگارد است که از دستگاه در برابر حرارت بیش از اندازه موتور فن محافظت می‌کند.

استفاده از سوخت گاز، مزیت یا چالش

در کشور ما استفاده از سوخت گاز، با توجه به قیمت ارزان آن بسیار به صرفه و اقتصادی است. این موضوع در گلخانه‌هایی که از تعداد زیادی گرماتاب استفاده می‌کند، مزیت و فرصت بسیار مناسبی است که می‌تواند نقش عمده‌ای در کاهش هزینه‌های مرتبط با گرمایش این سالن‌ها داشته باشد. خوب ما آمدیم و از تعداد بالایی گرماتاب هم در سالن نصب کردیم، اگر مشکلاتی مانند قطعی گاز پیش آمد چاره کار چیست؟ به همین دلیل است که شما باید در کنار توجه به مزایای بی شمار استفاده از گرماتاب گلخانه، مشکلات این چنینی را نیز در نظر بگیرید و ریسک آن را نیز بپذیرید.

سوال

با توجه به مزایای گرماتاب، به نظر شما استفاده از تنها سیستم تابش حرارتی در گلخانه‌ها عاقلانه و هوشمندانه است؟ یا باید از سایر روش‌های حرارتی دیگر در کنار این سیستم‌ها استفاده کنیم؟ لطفا راهکارهای خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.

در ادامه می‌توانید تعدادی از مشخصات گرماتاب گلخانه و قابلیت‌های آن را مشاهده کنید.

نام دستگاه طراحی دستگاه نوع سوخت مصرفی محل نصب روش حرارتی قابلیت اتصال به ترموستات محیطی
گرماتاب گلخانه لوله‌ای خطی گاز در ارتفاع از زمین و زیر سقف سالن تولید و تابش امواج از بالا به پایین دارد
عدم اشغال فضا گرماتاب

در نصب گرماتاب گلخانه چه اصولی باید رعایت شود؟

تا به اینجا با مهمترین مزیت‌هایی که یک گلخانه‌دار می‌تواند با نصب گرماتاب گلخانه از آن بهره‌مند شود، آشنا شدید. اما این مزایا تنها در صورتی که شرایط و دستورالعمل‌های لازم رعایت شود، می‌تواند قابل دسترس باشد؛ در غیر این صورت هزینه‌های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. این نکات در ادامه بیان شده است.

دقت در محل و ارتفاع نصب از زمین

اولین مورد در نصب گرماتاب گلخانه، تعیین محل و ارتفاع مناسب آن است. خوب این تجهیزات قاعدتا برای انتقال حرارت باید در بالا نصب شوند و از آنجایی که حرارت تولیدی این دستگاه‌ها دمای بالایی دارد، بنابراین بایستی حتما در ارتفاع چندین متری از زمین استقرار یابند. اما تعیین اینکه چه نقطه‌ای از سقف می‌تواند محل مناسب گرماتاب باشد تا گرمایش کافی و ایده‌آل را فراهم کند، نیاز به کارشناسی دقیق محیط و نیز تعیین نوع گیاهان پرورشی و محل تحت کشت و یا قرارگیری آن‌ها دارد.

مشعل باید به درستی تنظیم شود

یکی از مهمترین نکات قبل از نصب گرماتاب گلخانه، تنظیم درست مشعل گازی دستگاه است. مشعل “شریان حیاتی” گرماتاب است که وجود اخلال در عملکرد آن می‌تواند روند گرمایش را با مشکل مواجه سازد. هرگونه سهل انگاری در تنظیم مشعل می‌تواند امکان تجمع گاز درون محفظه، افزایش فشار و دمای دستگاه و نهایتا آتش‌سوزی و انفجار را افزایش ‌دهد.

تعیین بهترین زمان برای نصب گرماتاب گلخانه

شاید این‌طور به نظر برسد که می‌توان در هر زمانی گرماتاب گلخانه را نصب کرد. باید بدانید که برخی گلخانه‌ها از نظر فضای زمینی با محدودیت روبرو هستند و بدلیل وجود گیاهان در روی زمین، نصب راحت این دستگاه‌ها ممکن است امکانپذیر نباشد. به همین دلیل بهتر است در زمان تاسیس گلخانه و پس از اتمام راه‌اندازی سقف این سالن‌ها، اقدام به نصب گرماتاب نمایید.

پیشنهاد ویژه

امروزه علاوه بر سیستم حرارت تابشی، روش‌های گرمایشی دیگری نیز وجود دارد که کاملا وابسته به تولید و پخش هوای گرم هستند. از نمونه‌های بارز دستگاه‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند باید به جت هیترها و هیترهای کوره هوای گرم اشاره کنیم که اتفاقا بازار رقابت داغی در گلخانه‌ها با گرماتاب‌ها دارند. شما می‌توانید از این دستگاه‌ها به عنوان سیستم‌های گرمایشی مستقل و یا به عنوان تجهیزات حرارتی پشتیبان در کنار گرماتاب‌ها استفاده کنید.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: لیست قیمت گرماتاب: 5 نوع متنوع برای تمام نیازها

یکی از معیارهای خرید گرماتاب در ایران قطعاً قیمت گرماتاب هست که در این مقاله به صورت جامع تشریح کردیم تا هنگام خرید با بهترین قیمت خرید کنید

نتیجه‌گیری

در سالن‌های گلخانه‌ای، تمام شرایط و امکانات در جهت رشد و پرورش ایده‌آل تمام محصولات داخل آن‌ها ایجاد می‌شود. یکی از مهمترین این شرایط، ایجاد دمای مناسب با استفاده از دستگاه‎‌های حرارتی است. در بین تمامی این تجهیزات، گرماتاب گلخانه به عنوان بهترین و کارآمدترین دستگاه، می‌تواند گرمایش لازم و کافی را برای خود محصولات، بستر رشد و حتی ریشه آن‌ها فراهم کند. جالب ماجرا این است که این روند گرمایش موقتی و مقطعی نیست؛ بلکه در تمام ساعات روز و همچنین در بدترین شرایط هوایی نیز قابل دسترسی است. در انتها باید گفت که گرماتاب گلخانه دستگاه کاملا سازگار با تمام شرایط حاکم بر گلخانه‌ها خواهد بود.

پیروز و موفق باشید.

سوالات متداول

چه نکاتی باید در نگهداری گرماتاب گلخانه رعایت شود؟

هرگونه اختلال در روند سوختن کامل گاز توسط مشعل، انتشار گازهای سمی مونواکسیدکربن را به همراه دارد. این موضوع نیازمند بررسی و کنترل دقیق مشعل دستگاه است. از آنجایی که گرماتاب‌ها باید در ارتفاع بالاتر از زمین نصب شوند، این موضوع احتمال چسبیدن ذرات گردوغبار به صفحات رفلکتور را افزایش می‌دهد. بنابراین هر چند وقت یکبار باید این صفحات تمیزکاری شوند.

آیا از گرماتاب گلخانه می‌توان برای پرورش گیاهان در خارج از محل اصلی گلخانه هم استفاده کرد؟

بله. گرماتاب‌ها از سری تجهیزات حرارتی با قابلیت گرمایش متمرکز و موضعی هستند، پس می‌توانند در فضاهای باز و نیمه‌باز نیز استفاده شوند. بنابراین شما می‌توانید از گرماتاب گلخانه در بیرون از سالن و در فضای باز هم استفاده نمایید.

آیا تمام نقاط گلخانه مثلا کناره‌های دیوار و نقاط کور هم با این دستگاه گرم می‌شوند؟

بله. با انرژی حرارت تابشی دیگر نباید نگران رسیدن گرما به هر نقطه‌ای باشید؛ چرا که گرما به طور یکنواخت در سرتاسر گلخانه وجود خواهد داشت. در روش‌های حرارتی دیگر که از مکانیسم پرتاب باد یا هوای گرم استفاده می‌کنند، گرما به طور مناسبی به کنج‌ها و کناره‌های دیوارها نمی‌رسد و عملا این محل‌ها در گلخانه بلا استفاده باقی می‌مانند.

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *