طرز کار گرماتاب رستورانی

طرز کار گرماتاب رستورانی دیدگاه بگذارید

طرز کار گرماتاب در رستوران‌ها و هتل‌ها به چه شکلی است؟ آیا گرماتاب‌ها می‌تواند از تجهیزات حرارتی به صرفه در محیط‌های غیر بسته رستوران‌ها به حساب بیاید؟ آیا طرز کار گرماتاب به گونه‌ای است که می‌تواند دمای مناسبی را در زمستان‌ها و در قسمت‌های منتهی به فضاهای باز فراهم کند؟ همه این سوالات ما را بر آن داشته است که این مقاله جامع و کامل را برای شما آماده کنیم. شما در انتهای این مطلب پی خواهید برد که همیشه برای داشتن گرمای مناسب، نیازی به استفاده از دستگاه‌های بزرگ، بسیار پرقدرت و جاگیر نیست. حتی شرایطی هم برای گرمایش این نوع مراکز وجود دارد که سایر شیوه‌های تولید حرارت نمی‌تواند موثر و کارا باشد. در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی شرایط ویژه و خاص این محل‌ها و همچنین شرح روش‌های افزایش درآمد آن‌ها از طریق گرمایش مناسب، طرز کار گرماتاب رستورانی را توضیح داده و عوامل موثر در قیمت گرماتاب را نیز خدمت شما ارائه دهیم. اگر صاحب رستوران هستید و می‌خواهید در فصول سرد سال همچنان مکان دلنشین و گرمی را برای مشتریان خود فراهم کنید با ما تا انتها همراه باشید.

گرماتاب سقفی

مقدمه

همواره بحث گرمایش در سالن‌ها و مکان‌های تفریحی و غذاخوری بسیار داغ بوده است. به خصوص اگر این سالن‌ها روباز و یا دارای قسمت‌های بدون سقف باشند، این موضوع داغ‌تر نیز می‌شود. شاید تا به حال به فضاهای باز رستوران‌ها و هتل‌ها برخورده‌اید. به نظر شما بهترین راه‌حل گرمایش فضاهای باز رستوران‌ها چیست؟ آیا می‌توان با وجود جریان پیوسته هوا باز هم این محیط‌ها را گرم کرد؟ البته بحث گرمایش این قسمت‌ از رستوران‌ها یک طرف، بحث به صرفه بودن هزینه‌های گرمایشی آن یک طرف. اصولا با هر روشی که بخواهیم گرمایش فضاهای باز را تامین کنیم، گرمای تولیدی توام با اتلاف حرارتی خواهد بود. به همین دلیل راه‌حل پیشنهادی و استاندارد، انتقال گرما به صورت متمرکز به محل تعیین شده آن است. از جمله دستگاه‌های جدید حرارتی که می‌تواند از این شیوه برای گرمایش استفاده ‌کند، گرماتاب است. اما طرز کار گرماتاب رستورانی چگونه است؟

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: هیتر گرماتاب 30000 هیمورا

هیتر گرماتاب 30000 هیمورا بسیار مناسب برای محیط‌هایی می‌باشد که ظواهر و شیک بودن دستگاه پر اهمیت است، زیرا در تولید این دستگاه از جدیدترین تکنولوژی روز استفاده شده و طرحی زیبا و جذابی دارد و می‌توان از آن بعنوان ابزاری دکوری در محیط استفاده کرد.

طرز کار گرماتاب رستورانی

گرماتاب رستورانی یا هیتر تابشی رستورانی از تجهیزات به روز و نوین گرمایشی است که از سوخت گازی به عنوان منبع تولید انرژی استفاده می‌کند. این دستگاه می‌تواند گرماتاب لوله‌ای و یا هیتر سرامیکی باشد که با قابلیت نصب در سقف و یا دیوار، گرمای محل تعیین شده را فراهم می‌کند. با استفاده از این گرماتاب‌ها، نیازی نیست که ابتدا هوای سرد پایین گرم شود و سپس هوای بالا. حتی این روش به تولید و گردش هوای گرم بستگی ندارد؛ چراکه مکانیسم انتقال حرارت از بالا به پایین است و در آن حرارت پس از برخورد با تمامی اجسام و افراد پایین، آن‌ها را بلافاصله گرم می‌کند.

طرز کار گرماتاب رستورانی نوع لوله‌ای به این شکل است که ابتدا سوخت گاز وارد مشعل دستگاه شده و می‌سوزد. حرارت ایجاد شده در اثر عملکرد فن مکنده، وارد لوله انتقال دهنده حرارت می‌شود. نهایتاٌ گرمای حاصله پس از رسیدن به نقطه تابش، توسط صفحات رفلکتور یا بازتاب دهنده حرارتی به پایین انتقال می‌یابد.

آیا طرز کار گرماتاب تاثیری در هزینه‌های گرمایشی رستوران دارد؟

مسلما بله. انتقال حرارت به صورت تابشی روش موثر، بهینه و کارآمدی است که می‌تواند در انواع رستوران‌های:

  • روباز
  • نیمه باز

استفاده شود. در واقع به صرفه‌ترین روش برای ایجاد حرارت در یک فضای باز رستوران، بکارگیری گرماتاب است. شاید دلایلی مانند گرمایش یکنواخت و حتی راندمان بالا شما را به خرید این دستگاه‌ها ترغیب کند؛ ولی با این حال در ادامه دلایلی نیز ذکر شده که می‌تواند خیال شما را به طور کامل از بابت گرمایش در تمام طول سال و با هر شرایط دمایی راحت کند.

طرز کار هر گرماتاب رستورانی مستقل است

در داخل رستوران‌ها معمولا هر بخش جداگانه قسمت‌های روباز، دارای گرماتاب مجزایی است؛ بدین ترتیب در صورت خرابی یا نیاز به تعمیر یک گرماتاب، در فرآیند تولید حرارت سایر بخش‌ها مشکلی به وجود نخواهد آمد. به عبارت دیگر هر گرماتاب رستورانی دارای عملکرد مستقل از دیگری است. این مورد در کاهش هزینه‌های گرمایشی رستوران‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد. وابستگی به تنها یک دستگاه و یا یک نوع شیوه گرمایشی نمی‌تواند راه‌حل درستی باشد؛ به همین دلیل بهتر است که در این مکان‌ها از انواع مختلف گرماتاب برقی و یا گازی استفاده شود.

هزینه‌های نصب پایین

تا اینجا فهمیدیم که عمل تولید و تابش گرما به طور کامل توسط خود دستگاه انجام می‌شود. در واقع با توجه به طرز کار گرماتاب رستورانی، نیاز به تجهیزات جانبی اضافه مانند سیستم‌های لوله‌کشی طولانی و پیچیده و همچنین کانال‌کشی نیست. بنابراین با استفاده از گرماتاب، هزینه‌های اولیه بابت تامین گرمایش رستوران‌های با فضای باز پایین خواهد بود.

مصرف سوخت و انرژی کم

آنچه که باعث کاهش هزینه‌های اولیه مصرف انرژی یک گرماتاب رستورانی می‌شود، طراحی منحصر به فرد دستگاه است. همچنان که متوجه شدید در این تجهیزات از سوخت گاز به عنوان منبع ایجاد گرما استفاده می‌شود که جزء سوخت‌های ارزان قیمت به شمار می‌رود.

شما باید بدانید که با شیوه حرارت تابشی هدف تنها گرم کردن قسمتی است که گرماتاب در سقف یا دیوار آن نصب شده است و نیازی به گرمایش کل سالن نیست. در واقع مکانیسم تولید حرارت در گرماتاب‌ها به صورت موضعی است؛ بدین ترتیب میزان مصرف انرژی و سوخت دستگاه بسیار پایین خواهد بود. حتی هیترهای سرامیکی با قابلیت تنظیم درجه حرارت تولید می‌شوند، بنابراین می‌توان با توجه به میزان گرمای موردنیاز، دمای مناسب را در فضای باز مهیا کرد و هزینه‌های مصرف سوخت و انرژی را به طور چشمگیری کاهش داد.

مصرف سوخت و انرژی کم

رابطه طرز کار گرماتاب رستورانی با اتلاف حرارتی

آیا در طرز کار گرماتاب رستورانی، امکان هدر رفت گرما هم وجود دارد؟ نخیر. در شیوه حرارت تابشی، حرارت بدون واسطه و مستقیما انتقال می‌یابد و نیازی به طی مسیر طولانی در آن نیست. شاید بخواهید از روش‌های قدیمی گرمایشی مانند بخاری‌های زمینی و یا سیستم‌های گرمایش از کف در رستوران‌ها استفاده کنید. این تجهیزات برای گرم کردن محیط‌ بایستی حرارت را به صورت همرفتی انتقال دهند. از آنجایی که در فضاهای باز و نیمه باز، جریان پیوسته هوا یا باد وجود دارد، در این حالت حرارت تولیدی از جهات مختلف به هدر خواهد رفت.

حتی روش‌هایی مانند تولید باد گرم که توسط هیترهای کوره هوای گرم و جت هیترها اتفاق می‌افتد نیز نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای گرمایشی این شرایط باشد؛ چرا که اولا تولید حرارت در این دستگاه‌ها با سر و صدای زیادی همراه است و نمی‌تواند با آسایش مشتریان یک رستوران سازگاری داشته باشد. ثانیا این تجهیزات برای گرم کردن محیط باید ابتدا هوا را گرم کنند که با توجه به اینکه هوا دائما در فضاهای باز در حال رفت و برگشت است، هرگز نمی‌تواند راه‌حل مناسبی باشد.

اما طرز کار گرماتاب رستورانی به گونه‌ای است که در آن نیازی به جابجایی هوای گرم نیست و اصلا به جریان هوا بستگی ندارد؛ به همین دلیل است که حتی وجود باد یا جریان هوا نیز نمی‌تواند مانع از گرم شدن افراد و مشتریان شود.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: مقایسه شگفت انگیز کوره هوای گرم با گرماتاب

در نظر داریم با مقایسه جامع و شگفت انگیز شما را در خرید کوره هوای گرم یا گرماتاب یاری کنیم!!! به هیچ وجه بدون خواندن این مطلب خرید نکنید

با طرز کاری که گرماتاب رستورانی دارد، می‌توان چشم به درآمد بیشتر دوخت

یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان و مدیران رستوران‌هایی که دارای بالکن هستند جذب مشتریان بیشتر به ویژه در فصول سرد سال است. باید گفت که طرز کار گرماتاب رستورانی به گونه‌ای است که حرارت به صورت کاملا آرام و به طور ملایم منتقل می‌شود و هیچ‌گونه مزاحمتی برای مشتریان این سالن‌ها ایجاد نمی‌کند. حتی در تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده که گرمای تولیدی با گرماتاب‌ها استانداردترین و بهترین نوع و شرایط گرما برای جذب توسط پوست انسان است. به همین دلیل بیشتر مشتریانی که علاقمند به صرف غذا در فضاهای باز رستورانی هستند، عموما به رستوران‌هایی که مجهز به گرماتاب است، مراجعه می‌کنند.

با این طرز کار گرماتاب رستورانی مشخص است که صاحبان چنین مراکزی می‌توانند در کنار راهکار گرمایشی بسیار موثر، نگاه هوشمندانه‌ای هم به جذب مشتریان بیشتر داشته باشند. اما نباید تنها به ایجاد محیط گرم دلنشین برای افزایش مشتری بسنده کرد. هیترهای سرامیکی طراحی زیبا و شیکی دارند که می‌توانند از دور در فضای باز یک رستوران به شدت جلب توجه کنند.

سوال (؟)

آیا گرماتاب‌های ذکر شده در این صفحه فقط مختص استفاده در رستوران‌ها و هتل‌ها هستند؟ آیا مکان‌های دیگری نیز می‌شناسید که بتوان از این دستگاه‌ها در آنجا استفاده کرد؟ در صورت تمایل می‌توانید بهترین مکان‌های استفاده از گرماتاب‌های مذکور را در قسمت دیدگاه‌ها برای ما بیان کنید.

طرزکار گرماتاب رستورانی، عامل اصلی ایمنی بالای آن

بحث ایمنی گرماتاب‌ها از 2 جنبه قابل بررسی است:

  1. اولین جنبه به محل نصب این دستگاه‌ها مربوط می‌شود. بهترین مکان استقرار و نصب یک گرماتاب رستورانی در بالای محل موردنظر یعنی سقف یا دیوار است. بدین ترتیب علاوه بر اینکه می‌توان از فضایی که هیچگونه استفاده دیگری ندارد، نهایت بهره را برد؛ بلکه گرماتاب هیچگونه فضایی را در زمین اشغال نخواهد کرد. حتی امکان برخورد احتمالی و ناخواسته مشتریان با یک دستگاه گرمایشی و بروز خطرات به دنبال آن نیز وجود نخواهد داشت.
  2. دومین جنبه هم در ارتباط با خطرات افت فشار گاز و یا گاز گرفتگی است. امروزه در گرماتاب‌های  رستورانی لوله‌ای، شیرگازی مدولار برای کنترل فشار گاز ورودی به مشعل استفاده شده است که نقش رگولاتور و تنظیم کننده میزان گاز را بر عهده دارد. همچنین هیترهای تابشی سرامیکی نیز علاوه بر مجهز بودن به شیرهای گازی، ترموکوپل نیز دارند. بدین ترتیب در صورت قطع گاز، دستگاه به طور کامل خاموش می‌شود و هیچگونه خطری از لحاظ گاز گرفتگی، مشتریان و کارکنان رستوران را تهدید نخواهد کرد.

قیمت گرماتاب رستورانی

شما تا اینجا با نکات و مواردی که بعد از مطالعه طرز کار گرماتاب رستورانی می‌تواند شما را ملزم به خرید گرماتاب حرارتی کند، آشنا شدید. اما در ادامه عوامل و پارامترهایی که می‌تواند در قیمت گرماتاب موثر باشد نیز بیان می‌شود. همچنان که گفته شد، گرماتاب رستورانی می‌تواند یا از نوع لوله‌ای باشد که در سقف نصب می‌شود و یا از نوع سرامیکی باشد که مکان ایده‌آل برای استقرار آن دیوار است. البته در موارد خاصی هم انواع تمام برقی و همچنین مدل چتری (قارچی) در این فضاها نصب می‌شود.

گروه صنعتی هیمورا از جمله تولیدکنندگان شناخته شده انواع گرماتاب به حساب می‌آید. این مجموعه طراح و سازنده گرماتاب‌، هیترهای تابشی لوله‌ای را به صورت U شکل و در اندازه‌های 2، 4، 6 و 8 متری تولید می‌کند. این هیترها به سیستم حفاظتی از فن دستگاه مجهز شده‌اند که می‌تواند با استفاده از سیستم کنترل مستقیم توسط یک ترموسوئیچ، از حرارت بیش از حد موتور فن جلوگیری کند.

تنوع ظرفیتی و ساختاری در تولیدات هیتر تابشی سرامیکی هیمورا نیز وجود دارد. این نوع گرماتاب‌های هیمورا، قابل تولید در اندازه‌های 80 سانتی و 120 سانتی هستند. بدنه این دستگاه‌ها به صورت استاتیک ضد حریق ساخته شده است که قابلیت تحمل دماهای تا 400 درجه سانتیگراد را نیز داراست. این گرماتاب‌ها ولوم کم و زیاد کننده حرارت دارند که می‌تواند در افزایش بازدهی و عمر دستگاه بسیار موثر باشد. بنابراین قیمت هر دو مدل گرماتاب رستورانی بسته به طول و ظرفیت دستگاه و همچنین قابلیت‌های آن متفاوت خواهد بود.

در صورت تمایل به خرید گرماتاب‌های رستورانی می‌توانید طی تماس با کارشناسان و متخصصان فروش هیمورا، از راهنمایی‌های آن‌ها در خصوص ظرفیت و ابعاد مناسب هیتر استفاده کنید. همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد طرز کار گرماتاب رستورانی، می‌توانید از مشاوره رایگان آن‌ها برای پاسخ سوالات خود بهره ببرید.

قیمت

(ملیون تومان)

میزان برق مصرفی ترموستات سوخت مصرفی نوع هیتر ردیف
5 تا 6 2500 وات ندارد برق تابشی 1 متری دو لامپ 1
5 تا 6 2000 وات دارد برق تابشی 1 متری تک لامپ 2
12 تا 13 3000 وات دارد برق تابشی 2 متری بدون لامپ 3
40 تا 42 ندارد گازی تابشی 6 متری 4
7 تا 8 ندارد گاز شهری و کپسولی چتری پایه بلند 5
7 تا 8 ندارد گاز شهری و کپسولی چتری رومیزی

6

پیشنهاد

اگر به دنبال قوی ترین مدل گرماتاب برای رستوران‌ها هستید ما گرماتاب گازی لوله‌ای را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در صورتی که مکان موردنظر در رستوران نسبتا بزرگ بوده و نیاز به حرارت بالایی داشته باشد، شما می‌توانید از این نوع گرماتاب‌ها به عنوان راه‌حل کاملا موثر استفاده کنید. مصرف سوخت بهینه، قدرت گرمایش سریع و عملکرد کاملا سازگار با محیط از جمله بهترین دلایل استفاده گرماتاب‌های لوله‌ای است.

نتیجه‌گیری

از جمله معضلاتی که بیشتر رستوران‌داران با آن درگیر هستند، ایجاد گرمای مناسب و بهینه در فضاهای باز رستوران‌هاست که این مقاله در جهت پاسخ به این مسئله نگارش یافته بود. با توجه به مطالب ارائه شده دانستید که گرماتاب‌های لوله‌ای یا سرامیکی قادر هستند گرمایش لازم و مناسب را در صورت وجود وزش باد و حتی در فصول سرد سال و برای قسمت‌های پرچالش رستوران‌ها فراهم سازند. اما گاهی اوقات این فضاها در عین داشتن چالش گرمایشی، می‌توانند به راهکار مناسبی برای جذب مشتریان و افزایش درآمد هر چه بیشتر نیز منجر شوند. در این مقاله سعی کرده بودیم در کنار ارائه بهترین راهکار گرمایشی، نکات مناسبی نیز در خصوص کاهش هزینه‌های رستوران‌ها بیان کنیم.

به امید موفقیت روز افزون

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: لیست قیمت گرماتاب: 5 نوع متنوع برای تمام نیازها

یکی از معیارهای خرید گرماتاب در ایران قطعاً قیمت گرماتاب هست که در این مقاله به صورت جامع تشریح کردیم تا هنگام خرید با بهترین قیمت خرید کنید

سوالات متداول

گرماتاب‌های رستورانی که از گاز استفاده میکنن، آیا گازهای حاصل از سوختن برای مشتریا ایجاد مشکل نمیکنن؟

از آنجایی که فرآیند تولید گرما با تولید گاز کربن دی اکسید و سایر محصولات احتراقی نیز همراه است، عمل مکش این گازها و خارج کردن آن‌ها از داخل لوله گرماتاب توسط فن مکنده انجام می‌شود. بدین ترتیب گرمای تولید شده، کاملا پاک و مناسب فضای غذاخوری خواهد بود. اما باید بدانید که در فضاهای باز رستورانی نیازی به استفاده از دودکش نیست.

آیا گرمای ایجاد شده توسط گرماتاب‌ها سریع صورت می‌گیرد؟

بله. طرز کار گرماتاب رستورانی به شکلی است که گرما را بلافاصله و مستقیما به سمت پایین انتقال می‌دهد، بدون اینکه نیازی به گرم کردن هوای اطراف باشد. بنابراین عمل گرمایش سریع اتفاق می‌افتد.

من کافی شاپی دارم که دارای بالکنه و میخام گرمش کنم آیا میتونم از گرماتاب استفاده کنم؟

بله. البته باید میزان گرمایشی که مدنظر است را نیز در نظر بگیرید تا بتوانید دستگاه با اندازه و ظرفیت مناسب را انتخاب کنید.

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *