طرز کار گرماتاب گازی

طرز کار [ گرماتاب‌های گازی ] + نکات طلایی بر کاهش مصرف سوخت دیدگاه بگذارید

طرز کار گرماتاب گازی متفاوت‌تر از انواع سیستم‌های گرمایشی است که تا به حال شناخته‌اید. در این مقاله به طور مفصل‌تر متوجه خواهید شد که چگونه با وجود اینکه گرما همانند سایر هیترها از طریق سوخت گازی و مشعل تامین می‌شود، اما به گونه متفاوتی انتشار می‌یابد. در این مقاله خواهید فهمید که چگونه با گرماتاب گازی، فقط بخش دلخواهی از مکان موردنظر گرم شده و به دمای مطلوب می‌رسد. در این صورت نیازی به مصرف انرژی و سوخت زیادی برای گرم کردن وجود ندارد. در مطلب پیش رو با نحوه متفاوتی از انتشار گرما آشنا خواهید شد؛ به این صورت که دیگر لازم نیست از هوا برای گرم کردن محیط استفاده شود و حتی روند گرمایش به جریان هوا هم بستگی ندارد. همه این عوامل و تفاوت‌ها، به سبب طرز کار گرماتاب گازی است. هدف این مقاله آشنایی مصرف کننده و خریدار با طرز کار گرماتاب گازی است که در انتخاب بهترین و کاربردی‌ترین سیستم گرمایش به او کمک می‌کند. پس با این مقاله همراه باشید تا درمورد کارایی یا عدم اثر بخشی گرماتاب در شرایط محیط مدنظر آگاه شوید.

گرماتاب سقفی

مقدمه

سیستم‌های گرمایشی جزء دسته‌ای از تجهیزات و ابزار رفاهی بشر هستند که از گذشته تاکنون، تغییرات بسیاری روی آن‌ها انجام گرفته است. تمام این تغییرات، برای تطابق دستگاه حرارتی با انواع شرایط محیطی و بیشترین بهره‌وری از گرما، روی سیستم صورت گرفته‌اند. گرماتاب‌ها از سیستم‌های گرمایشی نوینی هستند که عملکرد آن‌ها متفاوت بوده و نمونه‌ای از آن در سیستم‌های قدیمی‌تر مشاهده نمی‌شود. کارکرد آن‌ها از طرز تشعشع پرتوهای نور خورشید، الهام گرفته شده است. به این صورت که به جای اینکه انتقال گرما از جریان هوا کمک بگیرد و از طریق جریان همرفتی در کل فضا پخش شود، از تابش مستقیم امواج به نقطه مقابل استفاده می‌شود. در این روش انتقال گرما، وجود هوا و جریان باد بی‌تاثیر است؛ به طوریکه گرمای تابشی حتی در خلا هم منتشر می‌شود.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: هیتر گرماتاب 30000 هیمورا

هیتر گرماتاب 30000 هیمورا بسیار مناسب برای محیط‌هایی می‌باشد که ظواهر و شیک بودن دستگاه پر اهمیت است، زیرا در تولید این دستگاه از جدیدترین تکنولوژی روز استفاده شده و طرحی زیبا و جذابی دارد و می‌توان از آن بعنوان ابزاری دکوری در محیط استفاده کرد.

گرماتاب گازی، پیشرو در ایجاد گرمایش متمرکز

از آنجایی که دمای متعادل، یکی از نیازهای اولیه هر موجود زنده برای بقاست، در هر فصلی از سال، باید این شرایط توسط دستگاه‌های مختلفی تامین شود. در تابستان‌ها، سیستم سرمایش و برودتی و در زمستان‌ها، سیستم حرارتی است که به بهبود شرایط دمایی کمک می‌کند. نوع سیستم به کار رفته در هر مکانی، به عوامل گسترده‌ای از جمله آب و هوای محیط، نوع و ویژگی‌های محل مورد استفاده، میزان دمای لازم برای کاهش یا افزایش و سایر موارد بستگی دارد. این روزها باتوجه به افزایش

  • انواع گلخانه‌ها
  • سالن‌های پرورش دام
  • مراکز مرغداری‌

استفاده از دستگاه‌هایی که بتواند دمای مناسب را برای پرورش هرچه بهتر موجودات زنده فراهم کند، بیش از پیش اهمیت یافته است. یکی از این سیستم‌های گرمایشی، هیترهای تابشی یا همان گرماتاب‌ها هستند. امروزه گرماتاب‌ها از منابع انرژی برق یا گاز برای ایجاد گرمایش استفاده می‌کنند. اما نکته مهم، مشابه بودن طرز کار گرماتاب گازی با انواع برقی است. با توجه به حساسیت موارد استفاده نوع گازی در این صفحه به بررسی این مدل گرماتاب‌ها پرداخته شده است.

طرز کار گرماتاب گازی که در تیتر بعدی به طور مفصل درمورد آن بحث خواهیم کرد، علت تمایز این سیستم گرمایش با سایر دستگاه‌های حرارتی است که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این گرماتاب، گرمای تولید شده در داخل محفظه احتراق، به محیط مقابل تابیده می‌شود. یعنی رفلکتور با بازگرداندن حرارت تولیدی داخل دستگاه به محیط، موجب تابش آن به صورت امواج به قسمت تعیین شده می‌شود. البته مسیر امواج را نمی‌توان تعیین کرد؛ فقط دستگاه را می‌توان در قسمتی قرار داد که اشعه‌های آن به قسمت موردنظر بتابد و آن محیط را گرم کند. معمولا در گلخانه‌ها و مرغداری‌ها که موجودات پرورشی در یک فضا، تمرکز کرده‌اند و یا سالن‌های صنعتی که افراد در یک فضای مشخص، جمع می‌شوند، برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت و انرژی از این نوع هیترها استفاده می‌شود.

طرز کار گرماتاب گازی از زبان تولید کنندگان

آشنایی با طرز کار گرماتاب گازی به خریدار کمک می‌کند که بتواند از کارایی این سیستم در محیطی که قصد نصب آن را دارد، مطلع شود. گاز و هوا که دو رکن اصلی برای سوختن و تولید گرما هستند، درون مشعل ترکیب شده و حرارت تولید می‌کنند. در ادامه حرارت مشعل به داخل لوله‌های فولادی انتقال می‌یابد. بالا رفتن دمای لوله‌ها، موجب تشعشع انرژی‌های گرمایی از آن می‌شود. در مدل‌های گازی، این لوله‌های فولادی U و L شکل هستند که گرمای مشعل را دریافت می‌کنند. حرارت ایجاد شده درون این لوله‌ها، به امواج مادون قرمز تبدیل می‌شود. امواج تولید شده، توسط رفلاکتورهای ذوزنقه‌ای که درون سیستم گرماتاب تعبیه شده‌اند، به سطح زیرین تابیده می‌شوند. از آنجایی که معمولا سامانه‌های تابشی، در زیر سقف نصب می‌شوند، حرارت را به زمین مقابل خود می‌تابانند.

اجسام مقابل هیتر، این انرژی را دریافت و جذب می‌کنند. این روند تولید گرما تا زمانی ادامه دارد که اشیاء و یا موجودات زنده مقابل امواج، به دمای لازم برسند. با طرز کاری که گرماتاب دارد، هر جسمی که در مسیر پرتوهای منعکس شده قرار داشته باشد، گرم خواهد شد.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: گرماتاب گلخانه: راه حل مدرن برای کاشت گیاهان در هر آب و هوا

گرماتاب گلخانه چه تفاوتی اساسی با سایر گرماتاب ها دارد؟گرماتاب گلخانه معایبی هم دارد؟ شما در این مطلب به پاسخ جامع این سوالات خواهید رسید

اولین بار تولید گرما از طریق اشعه چگونه انجام شد؟

شکست نور و تجزیه آن به 7 رنگ مجزا از طریق منشور، از نظریات و کشفیات نیوتن در اواخر دهه 1640 میلادی محسوب می‌شد. این نظریه اثبات شده، تا آغاز قرن نوزدهم ادامه داشت تا اینکه دانشمندی به نام فردریک ویلیام هرشل، که تحقیقاتی در علم نجوم داشت، به تکمیل نظریه نیوتن اقدام کرد. او با قرار دادن دماسنج در سمت دیگر منشور، توانست دمای طیف‌های مختلفی که از نور سفید جدا می‌شدند را اندازه گیری کند. هنگامی ‌که دماسنج از سمت نور آبی به سمت نور قرمز حرکت می‌کرد، شاهد افزایش دما روی دماسنج بودیم. هنگامی که دماسنج روی طیف قرمز قرار می‌گرفت، دما به بیشترین حد خود می‌رسید. او متوجه اشعه گرمایی شد که از این طیف دریافت می‌شد اما با چشم غیر مسلح قابل دیدن نبود.

این اشعه که در آن زمان از نور سفید دریافت شد، همان پرتویی است که از نور خورشید دریافت می‌شود و شامل 50% اشعه‌های آن است. این روزها با بهره‌گیری از عملکرد این اشعه‌ها، سیستم‌های گرمایش تابشی تولید شده است که موضوع مورد بحث این مقاله هستند.

طرز کار گرماتاب گازی

نقش قطعات هیتر تابشی در عملکرد آن

هیتر تابشی مجموعه‌ای از قطعات مختلف است که در کنار یکدیگر عملیات تولید گرما و انتشار آن به صورت تابشی را انجام می‌دهند. این قطعات به شرح زیرند:

  • مشعل

بخشی از گرماتاب که شعله در داخل آن تشکیل می‌شود و نقش مهمی را در طرز کار گرماتاب گازی ایفا می‌کند، مشعل است. درون این قطعه، سوخت گاز و هوا با هم ترکیب شده و با عملکرد جرقه‌زن می‌سوزند.

  • لوله گرماتاب

قطعه‌ای از گرماتاب که اصلی‌ترین وظیفه را در طرز کار گرماتاب گازی بر عهده دارد، همین لوله‌های آتش‌خوار هستند. این لوله‌ها، گرما را تبدیل به پرتوهای مادون قرمز می‌کنند. گرمای تولید شده توسط مشعل در طول این لوله جریان یافته و لوله‌ها آن را تبدیل به اشعه‌های تابان می‌کنند.

  • دودکش و فن مکنده

همانطورکه از اسم هیتر تابشی گازی مشخص است، سوخت موردنیاز برای اشتعال، از طریق گاز تامین می‌شود. اشتعال گاز با تولید دود و گازهای سمی داخل لوله‌های گرماتاب همراه است که بهتر است در محیط پخش نشود. انتشار این دودها در فضاهایی مثل گلخانه یا مرغداری مضر است. به همین سبب، این دستگاه‌ها باید حتما متصل به دودکش باشند. برای انتقال هرچه بهتر گازهای تولیدی به بیرون، فن مکنده‌ای با قدرت بالا تعبیه شده است تا تمام دود از داخل لوله‌ها مکیده شود. قابل ذکر است که دودکش باید متصل به فن مکنده باشد تا مواد حاصل از احتراق که توسط فن مکیده شده از طریق دودکش از محل خارج شود.

  • رفلکتور یا منعکس کننده

امواج مادون قرمز و اشعه‌هایی که درون لوله تشکیل شده‌اند، به صفحاتی که در پشت لوله آتش‌خوار قرار دارند، تابیده شده و از طریق آن‌ها به سمت پایین منعکس می‌شوند. این صفحات، کاملا براق و از جنس استیل هستند که بتوانند پرتوهای ورودی را منعکس کنند. پس اصلی‌ترین قطعه که موجب تمایز یک گرماتاب با سایر هیترها می‌شود، وجود رفلکتور است که طرز کار گرماتاب گازی به آن وابسته است.

طرز کار گرماتاب گازی و نقش آن‌ها در کاهش هزینه‌های گرمایشی

سیستم‌های گرمایشی و سامانه‌های حرارتی امروزی، از جدیدترین روش‌ها برای بهره‌وری در انرژی و سوخت استفاده می‌کنند تا هزینه‌ها به کمترین میزان ممکن برسد. اما به هرحال، سیستمی که در صنعت استفاده می‌شود، برای اینکه بتواند کل فضا را گرم کند، نیاز به مصرف انرژی و سوخت زیادی دارد. گرماتاب‌ها به این منظور و به سبب کاهش هزینه‌ها، وارد بازار شده‌اند. وجود گرماتاب در یک سالن صنعتی، موجب می‌شود که قسمت مدنظر به دمای دلخواه برسد، بدون اینکه نیاز باشد که هوای سایر بخش‌ها، به خصوص زیر سقف، گرم شود. از آنجایی که گرمایش در مدت زمان اندکی انجام می‌شود، نیازی به گرم کردن محیط قبل از ورود کارکنان نخواهد بود. بدین ترتیب، در هزینه‌های سوختی صرفه‌جویی خواهد شد.

از طرفی اگر شما یک هیتر معمولی را در فضای باز نصب کنید، علاوه بر اینکه هیچ گرمای قابل توجهی از آن حس نخواهید کرد، بلکه به سبب هدر رفت حرارت در این فضا و انتقال گرمای تولید شده به بالا، هیتر بایستی دائما روشن بماند. در این شرایط، سوخت هر لحظه و دائم بدون اینکه فایده حرارتی داشته باشد، می‌سوزد و هدر می‌رود. در حالی که اصلی‌ترین کاربرد هیترهای تابشی به تولید گرمای موضعی در فضاهای باز و نیمه باز مربوط می‌شود. از آنجایی که حرارت تولید شده از این سیستم‌ها فقط به بخش زیرین دستگاه تابیده می‌شود و به اطراف انتقال نمی‌یابد، افراد و اجسام با قرار گرفتن در این قسمت، گرمای لازم را دریافت می‌کنند. بدون اینکه حرارت، به اطراف نفوذ کرده و یا به سبب سبکی، به بالا انتقال داده شود. این ویژگی و قابلیت‌ها به طرز کار گرماتاب گازی برمی‌گردد.

گرماتاب گازی

تاثیر طرز کار گرماتاب گازی در نوع حرارت تولیدی

در این سامانه‌های گرمایشی، حرارت نه به صورت همرفتی و جابجایی هوا، بلکه به طریق امواج منتقل می‌شود. از قسمت بازتاب حرارت توسط رفلاکتور که خروجی گرما نام دارد، حرارت به صورت مستقیم به نقطه مقابل تابیده می‌شود. از آنجایی که این قسمت خروجی در پایین دستگاه قرار داده شده است، حرارت تولیدی مستقیم و بدون اینکه تغییر جهت دهد، به بخش زیرین و کف سالن تابیده خواهد شد. به این ترتیب، در گستره مقابل هیتر تابشی، گرمای قابل توجهی متمرکز خواهد شد. طرز کار گرماتاب گازی به این شکل است که به سبب اینکه انتشار حرارت به صورت تابشی است، هوای محیط تاثیری در میزان و نحوه تابش آن ندارد و جذب آن نخواهد شد. به همین سبب، اتلاف حرارت به جهت عدم تعویض و جابجایی هوا، بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است.

طرز کار گرماتاب گازی آن را به یک سیستم اختصاصی تبدیل کرده است. به این صورت که فقط برای بخش تعیین شده‌ای از یک سالن به کار برده می‌شود و دیگر قسمت‌ها از این گرما بی‌بهره هستند. به این ترتیب، انرژی دریافتی فقط صرف گرم کردن قسمت انتخاب شده از محیط خواهد شد. از آنجایی که جریان هوا در انتقال حرارت این سیستم‌ها دخالتی ندارد و هنگام روشن بودن گرماتاب، شاهد هیچگونه گردش هوا از طریق گرماتاب نیستیم، گرد و غباری نیز بلند نخواهد شد. به همین سبب، در سالن‌های حساس به آلودگی، مثل سوله‌های تولید و یا نگهداری مواد غذایی بسیار کاربردی است.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: تأثیر گرماتاب بر بهره‌وری مرغداری

گرماتاب مرغداری از سیستم‌های گرمایشی کاملا مناسب برای پرورش مرغ‌ها و سایر پرندگان است. یکی از بزرگترین چالش‌های صاحبان مرغداری در ایام سرد سال، گرمایش اصولی این سالن‌هاست.

تاثیر طرز کار گرماتاب گازی در کاربرد آن در اماکن مختلف

در این قسمت قصد داریم اماکنی را که نصب گرماتاب در آن‌ها بیشترین کاربرد و کارایی را دارد، معرفی کنیم. معمولا هیترهای معمولی در اکثر این فضاها، کاربرد و استفاده‌ای ندارند.

  • کارخانه‌های سنگ بری

یکی از اماکنی که نیاز به گرمایش موضعی در آن‌ها مشاهده می‌شود، کارخانه‌هایی است که از سنگ خام برای برش و تبدیل آن به سنگ تزئینی استفاده می‌کنند. به منظور جلوگیری از داغ شدن تیغه برش، همزمان با بریدن، مقداری آب هم اضافه می‌کنند. این آب به اعماق سنگ نفوذ می‌کند. برای خارج کردن این آب و انجام عملیات بعدی روی سنگ، نیاز به گرمایش موضعی داریم که طرز کار گرماتاب گازی موجب شده است که بتوان از آن به این منظور استفاده کرد. برای اطلاعات تکمیل‌تر در خصوص کارایی گرماتاب در این کارخانه‌ها، می‌توانید به مقاله “گام به گام تا دستیابی به تأمین گرمای اقتصادی” مراجعه کنید.

  • تراس، کافه، رستوران و ساحل

هر نوع فضای بازی که امکان دارد جریان باد و هوای سرد موجب اذیت و آزار مشتریان شود، می‌تواند توسط هیتر تابشی، گرماسازی شود. از آنجایی که طرز کار گرماتاب گازی به این صورت است که گرما را به طور مستقیم به کف زمین و اجسام و اشخاص زیر آن می‌تاباند، بدون اینکه گرمایی هدر رود، اشخاص با آرامش بیشتری از هوای آزاد استفاده می‌کنند.

از جمله برتری‌های اصلی گرماتاب گازی به تمام تجهیزات حرارتی، قابلیت ایجاد گرمایش آن در تمام فضاهای باز و نیمه‌باز است. این قابلیت به این دلیل است که تابش امواج هیچگونه وابستگی به جریانات دائمی هوا ندارد؛ یعنی تحت شرایط خاصی مانند وزش باد هم این روش کارساز است.

نمونه این فضاهای باز و نیمه باز را در کافه‌ها و رستوران‌های لوکس شاهد هستیم. معمولا این مکان‌ها دارای حیاط و بالکن‌های جداگانه و نیز دارای فضاهایی با سقف روف گاردن هستند. استفاده از گرماتاب گازی در این مکان‌ها علاوه بر ایجاد گرمایش موثر، زیبایی خاصی هم به محیط می‌دهد.

  • انبارها و سالن‌های صنعتی

سالن‌های ورزشی، مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و سوله‌های صنعتی نمونه‌ای بارز از انواع اماکن بزرگ هستند که در مواردی لازم است در آن‌ها گرمایش به صورت مستقیم، نقطه ای، موضعی و فقط برای گرم کردن قسمت مدنظر استفاده شود. علت آن، جلوگیری از هدر رفت انرژی برای گرم کردن کل فضا و تجمع گرما در کف زمین است که به سبب طرز کار گرماتاب گازی این امر به راحتی میسر خواهد شد.

  • پایانه‌ها و ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی

معمولا شهرداری برای رفاه شهروندان، گرماتاب‌هایی در فضای نیمه باز ایستگاه‌های وسایل حمل و نقل عمومی نصب می‌کند تا افراد بتوانند مدت کوتاهی که در انتظار هستند، از گرمایش آن بهره‌مند شوند. طرز کار گرماتاب گازی موجب شده است که افراد بتوانند دقایقی آرامش لازم را در محیط‌های بیرونی دریافت کنند.

  • فضاهای پرورشی، بهترین ایستگاه گرمایشی گرماتاب گازی

نحوه کار هیتر گازی تابشی، امکان استفاده آن در فضاهای حساس به دما را نیز فراهم کرده است. باید گفت روش تابش امواج یکی از بهترین مکانیسم‌های حرارتی در مراکز پرورشی مانند گلخانه‌ها و مرغداری‌ها محسوب می‌شود. دلیل آن را باید در روش انتقال حرارتی جستجو کنیم. گرماتاب گازی می‌تواند در سقف این مراکز نصب شود. در این صورت حرارت از همان لحظه اول به موجودات و محصولات خواهد رسید.

حتی روند به گونه‌ای است که گرما به کف و بستر و حتی به زیر کف زمین هم منتقل می‌شود. به همین دلیل حتی در سردترین روزهای سال هم، موجودات و محصولات قابل پرورش، گرما را دریافت خواهند کرد. سیستم تابش امواج و نحوه کار هیتر گازی تابشی، نکات بسیار مثبتی برای این مکان‌ها دارد. از جمله بهترین این نکات باید به حل معضلاتی مانند خیس بودن بسترهای رشد گیاهان و پرندگان و نیز رفع پدیده‌هایی مانند شبنم به خصصوص در گلخانه‌ها اشاره کرد.

تامین گرمای اقتصادی

مزایای هیترهای تابشی

طرز کار گرماتاب گازی، قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی در آن به وجود آورده است که آن‌ها را از سایر انواع سامانه‌های گرمایشی متمایز می‌کند. تفاوت این سیستم‌ها با سایر دستگاه‌های گرمایشی به شرح زیرند.

  • روش انتقال حرارت

هیترهای ساده از هوای اطراف برای انتقال حرارت از طریق فن و یا جریان همرفتی کمک می‌گیرند. اما گرماتاب‌ها، از تابش مستقیم انرژی حرارتی استفاده می‌کنند تا هر جسمی که در مسیر این امواج باشد را گرم کرده و به دمای مطلوب برسانند.

  • سرعت گرمایش

هیترهای ساده، زمان زیادی برای گرم کردن کل محیط نیاز دارند. اما هیترهای تابشی، به سبب امواجی که منتشر می‌کنند و اینکه نیازی به گرم کردن فضای بزرگ ندارند، گرما را در زمان کمتری منتقل خواهند کرد.

  • توزیع گرما

احتمال ایجاد تفاوت دمایی در هیترهای معمولی و انباشت گرمای بیشتر در اطراف هیتر و زیر سقف بالاست؛ اما امواج گرمایی حاصل از گرماتاب به طور یکنواخت تر و متمرکز منتشر می‌شود.

  • مصرف انرژی

مصرف انرژی هیترهای معمولی بیشتر از گرماتاب‌هاست؛ این هیترها، ملزم به گرم کردن کل فضا هستند. پس برای تداوم این شرایط نیاز به مصرف سوخت بالاست.

راهکار ویژه

اما بهترین محل نصب با توجه به نحوه کار هیتر گازی تابشی کجاست؟ برای اینکه تابش امواج، بیشترین تاثیر را داشته باشد، نصب و قرار دادن گرماتاب گازی در زیر سقف و یا روی دیوار الزامی است. هر جسمی که بتواند آتش بگیرد، باید در هنگام استفاده این هیترها در نظر گرفته شود. به عنوان مثال نزدیکی بیش از حد و عدم رعایت استاندارد در ارتفاع نصب گرماتاب گازی، امکان ایجاد آتش سوزی و سایر خطرات را افزایش می‌دهد. در محل‌هایی مانند مرغداری‌ها و گلخانه‌ها، رعایت موارد نصب گرماتاب گازی بسیار مهم است؛ چراکه با موجودات و محصولات حساسی روبرو هستیم و کوچکترین خطا در نصب این تجهیزات، مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.

سوالات متداول

معایب هیتر تابشی چیست؟

تنها ایرادی که می‌توان به این سیستم‌ها گرفت، عدم توانایی در گرم کردن کل فضاست. اما این مورد، ویژگی خاص این دستگاه‌هاست که هم موجب صرفه جویی در هزینه سوخت و انرژی و هم دریافت بهتر و یکنواخت تر حرارت از بالا به پایین می‌شود. اگر نیاز به گرم کردن کل فضا دارید، بهتر است از هیترهای صنعتی دیگر استفاده کنید.

بهترین محل نصب هیتر تابشی چیست؟

معمولا هیترهای تابشی را زیر سقف و یا روی دیوار نصب می‌کنند. از آنجایی که نوع انتشار گرما از بالا به پایین است، محل نصب سیستم باید در ارتفاع باشد.

عملکرد گرماتاب‌های گازی، وابسته به برق هم هست؟

بله منظور از گازی بودن، فقط این است که سوخت آن از طریق گاز شهری تامین می‌شود. اما برای عملکرد فن، رله‌های مرتبط و بسیاری از بخش‌های دیگر، نیاز به نیروی برق داریم. مصرف عمده این سیستم‌ها گاز بوده اما برق و انرژی الکتریسیته به صورت جزئی مصرف می‌شود.

ساختار و طرز کار گرماتاب گازی در این مطلب توضیح داده شد. بر این اساس، گرماتاب‌ها تجهیزات اختصاصی تولید و تابش امواج حرارتی هستند. با توجه به طرز کار گرماتاب گازی و نحوه قرارگیری آن‌ها می‌توان گفت که این تجهیزات از سیستم‌های گرمایشی متفاوت به شمار می‌روند. این طرز کار به شکلی است که حرارت داخل مشعل ایجاد شده و به سمت لوله‌های فولادی متمایل می‌شود. در اثر برخورد آن با دیواره‌های لوله، حرارت به پرتوهای مادون قرمز تبدیل شده و صفحه رفلکتور آن‌ها را به بیرون منعکس می‌کند. به این ترتیب، حرارتی به شکل امواج از بالا به پایین تابیده می‌شود و هر جسمی که در مقابل آن قرار بگیرد، این حرارت را دریافت خواهد کرد.
بیشترین کاربرد این قسم از سامانه‌های گرمایشی، در فضاهای باز و نیمه باز، گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و کارخانه‌های سنگ بری است. گرمایی که از این سیستم‌ها ساطع می‌شود، نیازی به جریان هوا برای انتقال ندارد؛ به صورتی که حتی در خلاء  هم منتشر می‌شود. به این ترتیب، فقط به صورت مستقیم و بدون جابه جایی هوا، منتشر شده و بخش هدف را مورد گرمایش قرار می‌دهد. پس در هزینه‌های مصرف سوخت و انرژی صرفه‌جویی خواهد شد. طرز کار گرماتاب گازی با سایر هیترهایی که گرما را مستقیم از مشعل می‌گیرند و از طریق جابجایی هوا منتشر می‌کنند، کاملا متفاوت است.

witer ms.hadi

خانم هادی

من فارغ التحصیل رشته مهندسی ساخت و تولید هستم؛ تولید محتوای متنی و صوتی تخصصی جزو فعالیت های منه و حدودا 5 سال هست که با صنایع ماشین سازی هیمورا همکاری دارم. با ورود به دنیای دیجیتال و تولید محتوا در رشته تخصصی خودم دیدگاهم به صنایع متفاوت تر شد و هر روز به اموخته هام اضافه میشه.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *