چه لزومی به نصب فن روی پکیج ها وجود دارد؟

چه لزومی به نصب فن روی پکیج ها وجود دارد؟ دیدگاه بگذارید

فن پکیج برقی که در انواع پکیج‌های پره‌دار نصب می‌شود، موضوع مورد بحث این مقاله است. شاید برایتان جالب باشد که کاربرد فن در پکیج‌ها چیست؟ و وجود آن چه مزایا و معایبی دارد؟ بیشترین کاربرد این قطعات در پکیج‌هایی است که با سوخت گازی و گازوئیلی کار می‌کنند. فن، 2 نقش عمده در این سیستم‌های گرمایشی دارد که با مطالعه متن پیش رو به طور مفصل‌تر با آنها آشنا خواهید شد. محل نصب فن درون پکیج و علت صدای فن پکیج بوتان نیز از جمله تیترهای مورد بحث در این مطلب هستند. وجود فن پکیج برقی یک مزیت عمده برای خانه‌های کوچک با متراژ کم است؛ زیرا با وجود آن ها دیگر مشکلات گازگرفتگی، کمبود اکسیژن و آتش‌سوزی پیش نخواهد آمد.

همچنین نصب و استفاده از فن پکیج برقی، از استانداردهایی پیروی می‌کند که باید با همه آن‌ها آشنا باشید تا هنگام کارکرد دچار مشکل نشوید. قیمت فن پکیج و تاثیر آن در قیمت پکیجی که خریداری می‌کنید نیز 2 موضوع مورد بحث هستند. مزایای نصب فن روی پکیج، بسیار زیاد است؛ اما برای هر فضایی نمی‌توان از این نوع پکیج‌ها استفاده کرد. همان‌طورکه می‌دانید، تولید مدل‌های گسترده از پکیج‌ها بی دلیل نیست و هر یک از آنها برای شرایط خاصی طراحی شده‌اند. پس یک پکیج فن‌دار هم نمی‌تواند همان مزایا و کاربری را در هر شرایطی داشته باشد. برای اینکه بدانید این پکیج‌ها قابل استفاده در کاربری شما هستند یا خیر، لازم است با ادامه متن همراه باشید.

مقدمه

در میان انواع مختلف پکیج‌هایی که در بازار وجود دارد، پکیج‌های فن‌دار، از دستگاه‌های جدید و برجسته عصر کنونی محسوب می‌شوند. وجود فن پکیج برقی قابلیت‌هایی به این تجهیزات گرمایشی بخشیده است که در مدل‌های دیگر فاقد آن هستیم. فن، قطعه‌ای متحرک در پکیج‌هاست که به عملکرد قطعات دیگر بهبود می‌بخشد. این قطعه در قسمت بالای محفظه‌ای که عمل احتراق و سوختن در آن صورت می‌گیرد، نصب می‌شود تا بیشترین دسترسی را به این بخش داشته باشد. در خصوص مقایسه بین پکیج‌های فن‌دار و بدون فن باید گفت که نمی‌توان گفت کدام یک بهتر از دیگری است؛ زیرا هر کدام مزایای مربوط به خود را دارند و هر یک در وضعیت‌های مختلف قابل استفاده هستند.

the product بیشتر بخوانید: پکیج برقی 24000 هیمورا

پکیج برقی تک فاز بازدهی بسیار بالایی رادارند که در ظرفیت های مختلف و سفارشی و مصرف بهینه برق کارکرد ساده و ایمن، سهولت در نصب و راه اندازی.

پکیج فن دار چیست؟

از انواع تجهیزات گرمایشی محبوب و پرطرفدار که این روزها در خانه‌های نسل جدید به وفور یافت می‌شود، پکیج است. ورود این دستگاه به بازار دستگاه‌های حرارتی به قدری سر و صدا کرد که می‌توان گفت امروزه تقریبا جای تمام سیستم‌های قدیمی را گرفته و جایگزین آنها شده است. همین عامل باعث شد که مدل‌های متنوعی از پکیج‌ها طراحی شود تا برای هر کاربری با هر شرایطی سازگار باشد. یکی از انواع پکیج‌ها، مدل فن‌دار است. فن پکیج برقی 2 وظیفه عمده و مهم را که به عملکرد بهتر پکیج کمک می‌کند، برعهده دارد. این قطعه مهم، با چرخیدن، اکسیژن موردنیاز برای احتراق را تامین می‌کند و همچنین خارج شدن سریع دودهای اضافی و آلاینده را امکان‌پذیر می‌سازد. خارج شدن دود از طریق دودکش انجام می‌شود و فن به عملکرد آن سرعت می‌بخشد.

فن پکیج برقی در بالای کوره گرما یا همان محفظه احتراق و در ابتدای لوله هواکش نصب می‌شود تا به راحتی اکسیژن را دریافت و گازهای سمی را به بیرون منتقل کند. شاید استفاده از لفظ فن پکیج برقی برای پکیج‌هایی که دارای محفظه احتراق هستند، درست نباشد؛ زیرا این پکیج‌ها با المنت کار می‌کنند و دارای مشعل نیستند. اما از آنجایی که پکیج‌های برقی شناخته‌ شده تر هستند، در این مقاله هم سعی شده است از فن پکیج برقی استفاده شود. اما فن، مختص استفاده در پکیج‌های گازی و گازوئیلی است. در سخنی دیگر، اگر پکیج متصل به برق نباشد، فن کار نمی‌کند و شاید به همین سبب است که لقب فن پکیج برقی به آن‌ها داده شده است.

کار فن پکیج برقی چیست؟

کار فن پکیج چیست؟

همانطورکه در بالا هم اشاره شد، تامین اکسیژن کافی برای احتراق بهتر و دفع دودهای سمی و اضافی، بر عهده فن پکیج برقی است. اما این قطعه مهم در پکیج‌هایی با سوخت فسیلی، کاربردهای دیگری هم دارد. استانداردسازی دمای محفظه و جلوگیری از افزایش بیش از حد آن، با کار کردن فن انجام می‌شود. از آنجایی که امکان افزایش دما به بیش از حد مطلوب، در دستگاه‌هایی که داخل آن‌ها شعله روشن است، زیاد است، امکان معیوب شدن قطعات دیگر و کاهش طول عمر دستگاه بالا می‌رود. به همین جهت، فن کنترل کننده دماست.

همانطورکه می‌دانید، گازهای سمی تولید شده از پکیج، در صورتی که در فضا منتشر شوند، موجب گاز گرفتگی و در خوشبینانه‌ترین حالت موجب مسمومیت می‌شوند. وجود فن پکیج برقی به خارج شدن این دودها و ممانعت از بروز چنین مشکلاتی کمک می‌کند.

وجود فن پکیج برقی در داخل سیستم‌هایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند، از آتش سوزی و خطرات احتمالی آن جلوگیری می‌کند. اگر به نحوه عملکرد فن پکیج برقی علاقه دارید، می‌توانید با ادامه متن همراه باشید.

نحوه عملکرد فن پکیج برقی

برای فعال شدن پکیج‌های گازی، در ابتدا باید مشعل و برای روشن شدن انواع برقی، ابتدا باید المنت روشن شود. اما وجود فن پکیج برقی، عملکرد سیستم را تغییر می‌دهد. در انواع پکیج‌های فن‌دار، در ابتدای روشن شدن دستگاه، فن شروع به کار می‌کند تا اگر گازهای اشتعال زا و سمی در محفظه باقی مانده باشد، خارج شود. سنسور پرشر سوئیچ در راه‌اندازی فن، نقش مهمی دارد؛ به این صورت که قبل از فن فعال می‌شود تا از سلامت و عملکرد درست آن مطمئن شوید. هنگامی که امنیت تمام قطعات تایید شد، به شیر گاز دستور فرستاده می‌شود تا باز شده و شعله، فعال شود.

در انتهای کار پس از اینکه پکیج را خاموش کردید و شعله خاموش شد، فن پکیج برقی تا چند دقیقه روشن می‌ماند تا تمام گازهای سمی و دودهای آلاینده را خارج نماید. اگر پکیج به برق متصل نباشد، فن نیز عمل نخواهد کرد. به همین سبب، دستوری به روشن شدن مشعل نیز نخواهد رسید و عملا پکیج هیچ کاربردی نخواهد داشت. وجود برق 220 ولت، برای روشن شدن فن پکیج برقی کافی است.

تفاوت پکیج فن دار و بدون فن

تفاوت پکیج فن‌دار و بدون فن

پکیج‌ها، نسل جدیدی از دستگاه‌های حرارتی هستند که جایگزین انواع قدیمی شده‌اند. به همین سبب، سعی شده است که تمام ایرادات آن‌ها برطرف شده و امکانات بیشتری تعبیه شود. تفاوت بین تجهیزات قدیمی و امروزی بسیار واضح و مشخص است. اما در میان پکیج‌های نسل جدید هم تفاوت‌هایی وجود دارد که یکی از این تفاوت‌ها به فن پکیج برقی برمی‌گردد. در ادامه به توضیح در خصوص تفاوت میان انواع پکیج فن‌دار و بدون فن می‌پردازیم.

  1. تهویه هوا

پکیج‌های گازی ساده و بدون فن، دارای دودکشی هستند که گازهای سمی از آن قسمت به بیرون هدایت می‌شوند. درحالی که در انواع پکیج فن دار، فن به این امر یعنی تهویه هوا سرعت می‌بخشد. به این ترتیب هم عملکرد دستگاه با تامین اکسیژن بهبود می‌یابد و هم گازهای سمی با سرعت بیشتری خارج می‌شوند.

  1. قطر دودکش

وجود یا عدم وجود فن پکیج برقی عامل تعیین کننده قطر دودکش‌هاست. پکیج‌های بدون فن، مجهز به دودکش‌هایی با قطر و ارتفاع زیاد هستند تا در دفع دود و گاز سمی دچار مشکل نشوند. اما با داشتن فن پکیج برقی در آن‌ها، دیگر نیازی به نصب این نوع دودکش‌ها نیست. معمولا دودکش‌هایی به قطر 6 سانتیمتر کفایت می‌کند. در حالی که در مدل‌های بدون فن، معمولا ضخامت‌های 15 سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود.

  1. محل نصب پکیج

انواع بدون فن پکیج، در داخل خانه و فضای بسته کار گذاشته می‌شوند؛ اما فن‌دارها باید خارج از محل سکونت و در فضای باز نصب شوند. هر یک از این دو حالت مزایای مختلفی دارند. علت صدای فن پکیج بوتان به هر دلیلی که باشد، اگر بیرون از منزل نصب شود، آزار دهنده نخواهد بود.

the product بیشتر بخوانید: .هر آنچه باید قبل از تعمیر برد پکیج برقی باید بدانید

نکات ریز و طلایی بسیار مفید در مورد پکیج برقی که به شما در تعمیر برد پکیج برقی کمک شایانی می کند.

معرفی انواع پکیج فن‌دار

متراژ فضا، عاملی است که شما را در تعیین نوع پکیج کمک می‌کند. اگر مساحت خانه شما کم باشد و یا می‌خواهید پکیج را داخل بالکن نصب کنید، بهتر است از انواع پکیج فن‌دار استفاده شود؛ زیرا پکیج‌های معمولی اکسیژن موردنیاز برای احتراق را از فضای داخل خانه می‌گیرند و احتمال کمبود اکسیژن در سالن‌هایی که در متراژ کوچکتر ساخته شده‌اند، بالاست. همچنین اگر لوله‌کشی ساختمان شما استاندارد نباشد و احتمال می‌دهید که نتواند دودهای اضافی را به خارج انتقال دهد، بهتر است از پکیج‌های فن‌دار استفاده کنید. وجود فن پکیج برقی به خارج شدن این دودها در زمان کم کمک می‌کند. اما در این میان باید گفت که تمام برندهای پکیج، دارای مدل فن دار نیستند و اگر به دنبال خرید این نمونه از دستگاه‌های گرمایشی هستید، لازم است برندهای گوناگون آن‌ها را بشناسید.

قیمت فن پکیج تعبیه شده در هر برندی از پکیج، متفاوت از دیگری است که یکی از عوامل تفاوت قیمت انواع پکیج‌های فن‌دار است. البته عوامل بسیار دیگری هم در این امر دخیلند. برندهای بوتان، ایران رادیاتور و سایر گروه‌های تولید کننده، پکیج‌هایی با فن تولید کرده‌اند که در بخش پایانی این مقاله در خصوص علت صدای فن پکیج بوتان و یا سایر پکیج‌های فن‌دار توضیح داده‌ایم.

حداکثر ارتفاع دودکش پکیج فن دار

عملکرد پکیج‌های فن‌دار بر پایه بی‌نیازی به دودکش است. تامین اکسیژن کافی برای سوختن، از هوای آزاد بیرون انجام می‌شود. به همین سبب، یک دودکش با ضخامت و قطر استاندارد روی پکیج‌هایی که دارای فن هستند، نصب شده است. این دودکش دو جداره، از نظر قطر داخلی 6 سانتیمتر و از لحاظ جداره داخلی 10 سانتیمتر است. بیشترین طول افقی قابل قبول برای دودکش پکیج‌های فن‌دار، 4 متر است که نباید بیش از این مقدار باشد.

اگر طول لوله کشنده دود کمتر از حالت استاندارد باشد، میزان هوای ورودی بیشتر شده و روشن شدن و روشن ماندن مشعل با مشکل مواجه می‌شود. برای رفع این مشکل، از حلقه‌های فلزی استفاده می‌شود تا میزان جریان هوا را کاهش دهد. اگر این میزان بیشتر از طول تعیین شده باشد، شاید نتواند دودهای آلاینده را خارج کند و یا اکسیژن کافی را به داخل محفظه احتراق برساند.

حداکثر ارتفاع دودکش پکیج فن دار چقدر باید یاشد؟

راهکارهایی برای کاهش صدای فن پکیج

فن پکیج برقی از قطعات مدور در داخل پکیج است که امکان دارد با هر بار چرخش، صدای آزار دهنده‌ای تولید کند. دلایل بسیاری برای این مشکل و روش‌های زیادی برای حل آن وجود دارد که در ادامه با آن‌ها به طور مفصل آشنا خواهیم شد.

  • کاهش طول عمر

با فرسوده شدن فن پکیج برقی و سایر قطعات، احتمال به صدا افتادن آن بالا می‌رود. در این شرایط، باید به تشخیص متخصص، فن جدیدی را جایگزین کنیم.

  • شکستن

اگر حتی بخشی از فن پکیج برقی شکسته شده باشد، با کار کردن صدای ناهنجاری به وجود می‌آورد. برای رفع این مشکل، لازم است که قسمت شکسته شده، تعمیر یا نوع جدید جایگزین شود.

  • گرد و غبار

ورود گرد و غبار به فن هم می‌تواند ناشی از فرسودگی آن باشد و هم به آب و هوای منطقه بستگی دارد. یکی از مهم ترین عوامل و علت صدای فن پکیج بوتان همین ورود ناخالصی به داخل پره‌ها و قطعات مربوط به آن است که با تمیز کردن و زدودن گردوغبار برطرف می‌شود.

  • جرم و رسوب گرفتگی

همانند مورد قبلی، این عامل هم می‌تواند ناشی از 2 دلیل فرسودگی و نوع آب و هوا باشد. اگر پره‌ها به هر دلیلی رسوب بسته باشند، در عملکرد آن اختلال ایجاد شده و صدای آزار دهنده‌ای ایجاد می‌کنند. برای رفع این مشکل باید فن پکیج برقی باز شده و جرم‌گیری شود و یا پره نو جایگزین شود.

the product بیشتر بخوانید: دلایل اصلی سوختن فیوز پکیج کدام است؟

لیستی عمده از دلایل و علت سوختن فیوز پکیج همانند، یکسره شدن رله برد پکیج، اختلال در پمپ سیرکولاسیون و چندین مورد دیگر بررسی شده است.

سخن پایانی

یکی از قطعاتی که در پکیج‌های گازسوز یا گازوئیل سوز نصب می‌شود، فن است. این قطعه با تامین اکسیژن از بیرون، به احتراق بهتر کمک می‌کند. فن با دفع گازهای حاصل از احتراق، هم سلامت افراد را تضمین می‌کند و هم مانع از بروز اتفاقاتی مثل آتش‌سوزی می‌شود. علاوه بر آن، وجود فن، دمای داخل محفظه احتراق را در حد متعادل نگه می‌دارد و مانع از افزایش بیش از حد آن و آسیب به قطعات دیگر می‌شود. طبق برنامه‌ای که به این پکیج‌ها داده شده است، فن پکیج برقی قبل از روشن شدن مشعل، فعال شده و عملکرد آن تا چند دقیقه پس از خاموش شدن شعله ادامه دارد. انواع پکیج فن دار و بدون فن، از نظر محل نصب، نوع تهویه و قطر دودکش با هم تفاوت دارند.

پیشنهادات

خرید تجهیزات گرمایشی عامل مهمی است که باید تمام جوانب از جمله ظرفیت، نوع سوخت مصرفی و امکانات آن در نظر گرفته شود. فن پکیج برقی علاوه بر اینکه یکی از امکانات این دستگاه‌ها محسوب می‌شود، نوع سوخت مصرفی و ظرفیت را نیز تعیین می کند. زیرا فن، مناسب برای استفاده در پکیج‌هایی با سوخت فسیلی است و در انواع برقی کاربردی ندارد. همچنین معمولا در فضاهایی با متراژ کم استفاده می‌شود، پس ظرفیت کمی دارد. اگر هر یک از این پارامترهایی که ذکر شد، با شرایط محیطی شما مغایرت دارد، بهتر است به دنبال خرید پکیج‌های دیگر با سایر ویژگی‌ها باشید که بتواند بیشترین سازگاری را با محیط شما داشته باشد.

سوالات متداول

چرا در پکیج‌های برقی، فن نصب نمی‌شود؟

پکیج‌های برقی با نیروی الکتریسیته کار کرده و گرما را با المنت تولید می‌کنند. این پکیج‌ها برای روشن شدن نیاز به اکسیژن زیاد ندارند و دود و گاز آلاینده تولید نمی‌کنند.

اگر فن خراب بشه، نمی‌تونیم فقط از گرمای محفظه اشتعال استفاده کنیم؟

سیستم کار پکیج‌های فن‌دار به این صورت هست که اگر فن کار نکند، مشعل به هیچ عنوان روشن نمی‌شود.

پکیج فن‌دار بهتر است یا بدون فن؟

برای این سوال هیچ جواب قطعی نمی‌توان داد. مزایا و معایب هر پکیج در شرایط مختلفی نشان داده می‌شود. هر پکیج برای محیط های خاص طراحی شده است. برخی مزایا شاید در محیطی که شما در نظر گرفتید به معایب تبدیل شود و برخی معایب پکیج برقی در شرایط شما می‌تواند به یکی از مزایای محیطی شما تبدیل شود.

witer ms.hadi

خانم هادی

من فارغ التحصیل رشته مهندسی ساخت و تولید هستم؛ تولید محتوای متنی و صوتی تخصصی جزو فعالیت های منه و حدودا 5 سال هست که با صنایع ماشین سازی هیمورا همکاری دارم. با ورود به دنیای دیجیتال و تولید محتوا در رشته تخصصی خودم دیدگاهم به صنایع متفاوت تر شد و هر روز به اموخته هام اضافه میشه.

نگاریده های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *